Nabi Ayub as menggambarkan sosok manusia yang paling sabar, bahkan
bisa dikatakan bahawa beliau berada di puncak kesabaran. Sering orang
menisbatkan kesabaran kepada Nabi Ayub. Misalnya, dikatakan: seperti
sabarnya Nabi Ayub. Jadi, Nabi Ayub menjadi simbol kesabaran dan
cermin kesabaran atau teladan kesabaran pada setiap bahasa, pada
setiap agama, dan pada setiap budaya. Allah s.w.t telah memujinya
dalam kitab-Nya yang berbunyi:
"Sesungguhnya Kami dapati dia (Ayub) seorang yang sabar. Dialah
sebaik-baik hamba. Sesungguhnya dia amat taat (kepada Tuhannya)."
(QS. Shad: 44)
Yang di maksud al-Aubah ialah kembali kepada Allah s.w.t. Nabi Ayub
adalah seseorang yang selalu kembali kepada Allah s.w.t dengan zikir,
syukur, dan sabar. Kesabarannya menyebabkan beliau memperoleh
keselamatan dan rahsia pujian Allah s.w.t padanya.
Al-Quran al-Karim tidak menyebutkan bentuk dari penyakitnya, dan
banyak cerita-cerita dongeng yang mengemukakan tentang penyakitnya.
Dikatakan bahawa beliau terkena penyakit kulit yang dahsyat sehingga
manusia-manusia enggan untuk mendekatinya. Dalam cuplikan kitab
Taurat disebutkan berkenaan dengan Nabi Ayub: "Maka keluarlah syaitan
dari haribaan Tuhan dan kemudian Ayub terkena suatu luka yang sangat
mengerikan dari ujung kakinya sampai kepalanya." Tentu kita menolak
semua ini sebagai suatu hakikat yang nyata. Kami pun tidak mentolerir
jika itu dianggap sebagai perbuatan seni semata. Perhatikanlah ungkapan
dalam Taurat: "Kemudian syaitan keluar dari haribaan Tuhan kita,"
sebagai orang-orang Muslim, kita mengetahui bahawa syaitan telah
keluar dari haribaan Tuhan sejak Allah s.w.t menciptakan Adam as.
Maka, kapan syaitan kembali ke riba Tuhan? Kita berada di hadapan
ungkapan seni, tetapi kita tidak berada di hadapan suatu hakikat.
Lalu, bagaimana hakikat sakitnya Nabi Ayub dan bagaimana kisahnya?
Yang popular tentang cubaan Nabi Ayub dan kesabarannya adalah riwayat
berikut: para malaikat di b
Tidak ada komentar:
Posting Komentar